tisdag 8 januari 2008

Meningen med livet!




Jag är väldigt nöjd vad gäller min livsfilosofi och min ”mening med livet”. Det är något jag funderar på väldigt mycket.
Jag har alltid varit väldigt bortskämd, men har nu kommit fram till att om man alltid får som man vill så uppskattar man inte saker på samma sätt.
Jag har börjat tänka på att lycka, inte är att uppnå ett visst mål, utan vägen dit. Livet är ingen destination, utan en ständig väg. Jag har på senare tid förstått att man måste finna lycka i nuet, men hur ska man göra det?

Kanske om jag rent psykiskt lär mig att uppskatta att jag har 1 klänning, istället för att vara bitter för att jag inte har 2 klänningar, så kommer jag kanske på så vis vara en glad och lycklig människa.


Puss!

19 kommentarer:

Sandra sa...

Bra skrivet!

Dessvärre är det ju så himla lätt att bli mer girigare, vill bara ha och ha nya saker hela tiden.

Det är inte förrens man ex står med diagnosen cancer eller andra tråkiga händelser som man verkligen börjar se saker på andra sätt och uppskattar det man redan har mer.

Jag har börjat skriva ner minst 5 positiva saker som jag verkligen uppskattar i en bok. När den är utskriven kan man gå tillbaks och läsa. Jättebra!

Ex:" jag är tacksam över att jag har tak över huvudet", "jag är tacksam över att jag tog mig till jobbet idag och gjorde bra ifrån mig".
Låter löjligt och en självklarhet för många, men det e inte alla som har tak över sig.

Man ska inte ta allt för givet. Jag försöker att INTE göra det, därav jag började skriva en sån bok.

bla bla bla..slupladdrat för min del!

Peace out!

Sandra sa...

5 positiva saker PER dag naturligtvis ska det vara.

Therese Olefors sa...

Jag är så avundsjuk på din kropp!! :D

Sandra sa...

Tänkte bara tipsa dig om några mysiga böcker :) Sådana som handlar just om livet, meingen och att trivas i nuet. "Alkemisten", "Tisdagarna med Morrie" och "Lev livet fullt ut" heter de. Tyvärr har jag inte namnen på författarna i huvudet just nu, men det kan du ju lätt googla om du skulle vilja :). Alkemisten är nog den sötaste av de tre, handlar bla om kärlek :).

Ludde sa...

Alkemisten som sandra nämnde är det Paulo Coelho som har skrivit, brasiliansk författare, bra bok.

För övrigt finns det lycka att finna i så mycket mer än materiella ting, om sånt som kläder står för lyckan i livet kanske du bör se över dina prioriteringar? Man kan vara lycklig i trasor, jag lovar :)

Sokrates sa...

Intressnat läsning! Alla funderar vi nog mer eller mindre på vad meningen men livet är..
Livet är för oss alla olika som personer! Alla har vi olika förutsättningar.
Men livet kan också vara att föra oss vidare som art?
Beror på hur man vill se de hela.
Jag brukar tänka att livet är en stig med olika grenar (som en karta).
Ibland växer en stig igen! (Någon dör eller du stöter på motgång).
Men då skapar du snart en ny med med gröna växter längs vägen. Dåtiden kan du inte göra något åt men man kan alltid påverka sin farmtid innom vissa ramar. Människan är också dynamisk för att kunna passa in och förändras och det gör vi utan att veta om det ibland.
Ett bra sätt att lära sig uppskatta saker är att få arbeta hårt för dom. Så din tanke är intressnat.
Men uppskattar man det lilla blir de helt klart livet lättare.

Ett citat som jag själv hittat på lyder..
"Du ska leva i frid med ditt innre för att med gott mod. Visa upp ett glatt yttre"

Modepia sa...

Hej! bra skrivet... Men vill veta mer om ditt privata liv i bilder... En tidigare som hade kometerat att hon ville att du skulle videoblogga! det vill jag också:) Skulle vara superduper roligt! kramis på dig..

adoored sa...

Hej nattis, tänkte fråga dig vad du använder för plattång? Gulligt om du svara.. massa pussar!

Unknown sa...

Absolut! Okej, det finns faktiskt korta stunder då jag känner mig sotis på exempelvis Paris Hilton men jag är ytterst tveksam till att hon är mer lycklig än vad jag är. Jag tror faktiskt inte det.

Dessutom, som du säger - det man får gratis uppskattar man inte. Så är det bara.

MoPo sa...

Natacha!!! Måste bara säga att jag *HOST* ÄLSKAR DIG *HOST*. Hoppas att det blir du och jag någon dag! Är 18 år bor i borås, kan tänka mig att flytta för din skull ;) Skit snygg är jag med. hoppas du fallar för mig med ! (L)<3

Zandrah sa...

Precis så jag känner! :)
Jag försöker verkligen uppskatta det jag har men man vill ju alltid ha mer.
Jag trivs bra med hur jag lever just nu men mest för att det är stabilt och känns tryggt.
Jag vill få ut så mycket mer av livet, meningen är väl ändå inte att man bara ska jobba o betala hyran o shoppa galet? :P
Jag måste iväg o resa,se världen, uppleva olika kulturer,lära.
Så jag har lite mer att se tillbaka på när livet kanske känns meningslöst? eller nära the end.
Måste lära mig uppskatta o leva i nuet jag med.

Bra blogg du har btw:) Du verkar vara en galet öppen o super glad tjej.

Zandrah sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pierre sa...

Men flickor!
Kom igen nu! Att du ens drar paralellen till klänningarna får mig att må så dåligt. Lycka mäts inte i klänningar. Ja det är sant. Man KAN vara lycklig utan Gucci...
Lycka är liksom ledsamhet ett själstillstånd som snarast BORDE bero på om man får vara frisk och om man har någon som man kan älska och så vidare...
/www.ferraud.blogg.se

Luisa Cecilia sa...

hej natacha !

tänkte fråga dig vart du köper dina fina bhar och underkläder ? dom flesta butikerna har inte så stora kupor. Vore tacksam på svar
puss och kram :)

Luisa Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Michaela Borén sa...

hej, jag har lite frågor om att va "montertjej". jag har precis fått ett sånt jobb på elmia och är lite osäker på vad man gör? vad brukar förväntas av en? och har du nåt bra tips om vad jag ska ha på mig? (väljer kläderna själv) jag vill se classy ut om man säger så.. funderar även på om du vet nåt bra märke för jeanskjolar?

Tack på förhand!

lindis sa...

du och din bror är sjukt lika varandra :) samma ansiktsform osv, förstår om han har det lika i livet som du, eftertraktad etc :) sköt om dig o ha det bra :) /kramis !

S.A.I. Steve Lando sa...

kläder o materia har inte med lycka o göra (bara i så fall väldigt kortvarig sådan), men däremot är det viktigt som du säger att man i större grad bör acceptera vad man redan har, för det är själva sökeriet efter lycka som gör en olycklig, för lycka per se är ett fenomen som inte finns, inte utifrån långvarig status iaf.

Samtidigt, är det en fullt naturlig process att man söker efter något bättre.

Fort lycka uppnås, höjs kraven för att man skall kunna erhålla lycka igen, därför är det viktigt att ingen annan, eller en själv, sätter begränsningar för sig själv, utan att full frihet måste råda i respekt av själens, mentalitetens, eller kroppens, lyckogörning, njutning, tillfredsställelse, eller harmoni.

Anonym sa...

haha!! säger som pierre.. lycka ligger då fan inte i klänningar. jävligt patetiskt skrivet. men ja förväntar mig egentligen inte så mycket mer.... lycka till med tuttarna gumman!