måndag 2 juni 2008

Tillstånd att skaffa barn?


Jag har tänkt på en sak, man ska plugga supermycket för att skaffa körkort vilket jag tycker är bra.
Men alla får skaffa barn hejvilt.
Man får alltså inte köra onykter, men man får skaffa barn när man både är alkoholist och narkoman.
Tycker att det ska vara lag på att man ska få ett slags tillstånd för att skaffa barn. Man ska anses som lämplig förälder.
Nu kommer ni säkert säga att det är svårt att kontrollera men jag tror man skulle kunna hitta ett system som funkar för detta.

Vad tycker ni om min ide, lite sjukt men nödvändigt!


Xoxo/Natacha

95 kommentarer:

Anonym sa...

Haha sjuk var den definitivt! Du e skön, dock tror jag det är en riktigt dålig idé.. Tvångs sterilisering fannsi sveriget ill 75! Det var en anledning till att man tog bort den! Puss

Anonym sa...

Jag tycker du har helt rätt, Ibland kan jag bli så förbannad på vissa människor att man bara vill ställa sig o skrika det rätt ut till dom. Helt rätt tycker jag
/ Fanny

Anonym sa...

Helt rätt tycker jag, ibland kan man bli så arg så man bara har lust att ställa sig o skrika rätt ut och tala om vilka puckon dom är.
/ Fanny

Anonym sa...

Jag tycker den är både bra och dålig. Det blir ju ungefär som när man adopterar och det tar ju än jävla tid att gå igenom. Däremot tror jag många unga skulle nekas skaffa barn... men när det gäller alkholister och narkomaner kan jag hålla med dig !

Anonym sa...

Förstår inte riktigt. Ska man kastrera alla eller, ge dem tvångs p piller? Ska man göra abort på alla som blir oplanerat gravida om de inte är lämpliga föräldrar?
MVH sara (prestiqe.blogg.se)

Anonym sa...

Jag förstår ditt tankesätt, har tänkt samma tanke många gånger speciellt sen jag själv blev mamma och man inser vilket otroligt ansvar man har för sitt lilla hjärta!! Vissa får ju hundförbud när dem misshandlar hundar men det finns inget "barnförbud". Hoppas att du haft en fin dag. Kram

Anonym sa...

håller faktiskt med dig

Anonym sa...

Håller med!!!
Inte bara de som lider av något beroende försummar sina barn...

Det finns även föräldrar som är sjukt lata och inte orkar med sina ungar.

Jag jobbar på förskola och man ser så mkt vanvård av vissa barn :( Och när man anmäler till soc. så händer inte ett skit!!! Stackars stackars barn!!!!

Det finns så mkt människor som vill ha barn men inte kan få :( och så finns det dem som skaffar barn på löpandeband men skiter i att ta hand om dem :(

Kramar Jenny

catharina sa...

Tycker att det skulle vara helt rätt , alla är helt enkelt inte kapabla till att vara förälder/ar.

Anonym sa...

Jag håller med dig till 100 och blir förbannad på alla människor som värkligen inte borde ha egna barn som inte kan ta hand om dom. men tyvärr blir det nog välldigt svårt att införa en så bra lag! kram

Anonym sa...

Jag förstår din tanke och jag håller med dig för det finns alldeles för många olämpliga föräldrar och bisarra förhåållanden som barn tvingas växa upp under.

Men.. problemet är ju att det inte går att förhindra att man "gör" barn, om du förstår vad jag menar, haha.

Supertrevlig blogg :)

Kram Sanna

Anonym sa...

stämmer verkligen hur mycket hårdare de är när det gäller t.ex. körkort.
borde verkligen vara något slags tillstånd för folk att skaffa barn också. visst kanske svårt. men något borde faktiskt finnas

Anonym sa...

Vart ska man dra gränsen mellan lämplig och olämplig förälder då? nakoman? alkohlist? förståndshandikappad? Håll dig till disskusioner där du vet vad du talar om.

Tack

Anonym sa...

Så de som blir gravida då utan tillåtelse, ska man utföra tvångsaborter då och mörda oskyldiga ofödda? Eller hur menar du?

thingswedreamof sa...

Haha, jag har tänkt precis samma sak många gånger. T.ex. varje gång man läser hemska historier om föräldrar som lämnat sina barn i sängen och låtit dem dö medan de själva spelar tv-spel och latar sig i soffan. Helt sjukt. Jag håller med dig till 100%!

Anonym sa...

Jag håller helt med dig!
Det kostar hur mycke som helst att adoptera, föäldrarna ska oftast vara gifta och väl utbildade och gå igenon massor av tester. Men sen får vissa andra puckon gå och skaffa sig en unge som de inte är kapabla att ta hand om. Helt sjukt

Anonym sa...

Förstår din tanke.. och de skulle väl kanske vara en bra idee, problemet e väl att de säkert skulle missbrukas jättemycke... precis som man hör att de gör me körkort me... översittare till bilskolelärare som nekaro ch jävlas med personer som ska köra upp bara för att de stör sig på en och sånt...

Skulle kanske bli att många som e jättebra föräldrar blir nekade för att de råkar träffa grundskole-mobbaren som ska "godkänna" de.. =O

Men om man kunde jobba fram någe säkert sätt och verkligen kontrollera att ingen särbehandlades osv.. så e de ingen dum idee.. sant sant att många idioter skaffar barn som dom sen inte kan/vill ta hand om =(

Anonym sa...

Jag tror att det skulle vara ganska svårt med ett sånt tillstånd då alla färäldrar är olika. Då skulle det kanske vara som så att de blir en lag på att man inte får vara förälder om man inte är på ett speciellt sätt. det blir liksom lite fel. Men jag förstår ditt resonemang. Kram

Anonym sa...

jo det tycker jag med men då skulle aborter ökat kollosalt och alla klagar på aborter världen över.

Anonym sa...

Tycker det låter som en väldigt bra idé!

L.V sa...

idén är god men det går inte att genomföra. vem ska utse vilka som ska få "äran" att bestämma vilka som är lämpliga och olämpliga föräldrar?

Anonym sa...

Jag tycker de skulle vara bra!

Anonym sa...

muhahaha ? så man ska temporär sterlisera alla vid födseln o sen efter att man genomgått ett test så får man lov att skaffa barn ? Jadu, hade ju varit önskvärt att kunna kontrollera det, men verkar lite omöjligt just nu

Anonym sa...

Bra idé. Sen bestämmer vi att man måste ha G i svenska på gymnasiell nivå innan man mår börja blogga. Plus att man inte ska få hänga ut sig själv ogenerat i diverse tramssammanhang i tidningar om man är en dålig förebild för tjejer. Det är ungefär samma resonemang. Det blir löjligt när man ska sitta och bedöma vem som är bra, dålig eller snygg och ful utifrån kriterier som egentligen inte säger någonting.

Anonym sa...

Om man blir överraskningsgravid ska man väl ändå inte vara tvingad till att ta bort barnet, usch så hemskt!

Anonym sa...

Håller med. Har alltid sagt att det borde finnas "körkort" för att skaffa barn. Det finns SÅÅÅÅÅ MÅNGA olämpliga föräldrar vars barnavlande bara bidrar till elände i världen.

Anonym sa...

Tillstånd för att få skaffa barn kanske är att gå lite långt. Frågan är då vad det ska vara för kriterier som man ska uppfylla för att skaffa barn. Ska man ha en viss inkomst, bo på ett visst sätt, ska familjen se ut på ett visst sätt (typ mamma-pappa-barn, mamma-mamma-barn, pappa-pappa-barn)? Svårt kanske att säga vad som ska vara okej och vad som inte ska vara okej. Sen kan jag i och för sig hålla med om att vissa människor inte borde få skaffa barn. Sen kanske man inte vet det innan man väl fått barn om man är lämplig som förälder. Innan man fått barn så vet man ju inte hur det är att vara förälder. Klart vissa grupper är ju mindre lämpade att ha barn, typ alkoholister, narkomaner mfl. Men på ett sätt håller jag helt klart med dig. Det finns så många barn som har det eländigt hemma.

Anonym sa...

Det är en bra tanke men jag tror att behandlingen skulle bli orättvis, och människor som skulle bli superbra föräldrar skulle nekas pga. olika orsaker...

Anonym sa...

de här måste va de mest omänskliga jag läst i mitt liv... hur kan du säga så? tillstånd att skaffa barn? Så du menar att man ska välja ut folk i samhället som följer vissa normer inom en ram som säger såhär ska en människa "vara" för å få skaffa barn? Det är som att stämpla folk i pannan, beröva folk något som vi haft med oss sedan forntiden... Det är inte etiskt riktigt! Ta en kurs i filosofi och etik på universitetet, sen kanske du tänker dig för innan du yttrar dig igen. tack...

Anonym sa...

Well, jag kan förstå tanken kring ett slags "lämplighetsintyg", men det är ju en ganska grov inskränkning i folks liv. Det finns alldeles för ickehumana aspekter med ett sådant förslag, även om många vuxna människor säkert kan hålla med om att vissa inte borde tillåtas bli föräldrar.

Däremot borde kommuner och landsting erbjuda alla blivande föräldrar kurser och utbildningar i t.ex. barn- och ungdomspsykologi samt privatekonomi.

Anonym sa...

Håller absolut med, det har jag själv tänkt på flera gånger. men som sagt, svårt att kontrollera. men vore bra om det gick :)

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig, Jobbar på förskola och vissa föräldrar borde inte få ha barn, man blir galen - vill anmäla dom ibland!!

Anonym sa...

Ja svär ja tänkte samma sak härom dan. Fan va många barn som får lida, man kan inte garantera dem en perfekt uppväxt men man ska fan kunna se till att ingen jävla narkoman eller alko får barn.. frågan är hur + här i Sverige så skulle inte ens hälften av befolkning stödja det "alla ska ha samma rättigheter bla bla.."
Tack för en bra blogg;)

Anonym sa...

Jag håller helt med dig Natacha. Det är bra märkligt att vem som helst kan skaffa barn.

Anonym sa...

helt rätt tycker jag! en del borde ju verkligen inte ha barn!
Men en del saker kan ju vara lite svårt att förhindra, tonårsgraviditeter och sånt och man kan ju inte tvinga någon att ta bort ett barn om man vill ha kvar det.

Anonym sa...

Tanken är ju fin, men till skillnad från barn så kan man ju inte få körkort av misstag...

Anonym sa...

haha, jo lite galen idé är det allt. Men du har helt klart en poäng i det du säger. Finns många barn som råkar illa ut för sina föräldrars handlingar.
Ha en trevlig kväll :)

H.S sa...

En god tanke, med ganska så omöjlig att genomföra dessvärre.

Anonym sa...

Jag har funderat på samma sak ibland!
Men jag tror det är svårt att genomföra...:/

Anonym sa...

jag håller absolut inte med. hur skulle detta system funka? skulle folk gå på tvångs-p-medel då?

Skulle folk tvingas genomgå tvångsaborter?

Jag blev gravid när jag var 20 och om ett sånt här system fanns, skulle min dotter finnas då?

Jag har mamma som är alkoholist och ifall hon inte kunnat få mig, skulle jag inte finnas då? Visst har det varit tufft men inte SÅ tufft att jag inte vill finnas.

Anonym sa...

man kan ju köra ihjäl folk och sig själv om man kör onykter. fan vilken blåst inlägg. usch

Anonym sa...

sjukt dålig idé, tänk innan du skriver

Anonym sa...

jag har en pappa som är gravt alkoliserad, men jag har haft en jätte bra barndom och uppväxt. Hans problem har alltid funnits men har aldrig gått ut över oss barn. Så jag tycker din idé är fruktansvärt, FRUKTANSVÄRT dålig

Anonym sa...

Jag hoppas du skämta Natacha! Grejen är ju den att vi ALDRIG ALDRIG ALDRIG kan peka ut vad som är rätt och vad som är fel när det gäller barnuppfostran - allt handlar ju bara om en tolkningsfråga, eller hur? Trafiken är en sak, där MÅSTE vi ha regler för annars fungerar det inte - folk skulle köra på varandra hej vilt. Men att införa körkort på att skaffa barn?! visst tycker man att vissa inte ska ha ungar, men att ha dem är en rättighet som vi INTE kan ta ifrån någon, hur långt har du tänkt att vi ska gå? Vart dras gränsen? Ska herr Reinfeldt styra ALLT, big brother tittar på dig jämt? Nej Natacha, ett sådant samhälle funkar inte och visst vill vi väl inte att det SKA funka? Jag hoppas fortfarande att du skämtar, i vanliga fall hade jag kunnat förklara bättre vad jag menar men jag är lite för chockad för att få fram orden.

Anonym sa...

Ganska många tankar som farit runt i min skalle sen jag själv blev mamma och man ser hur fan vissa föräldrar är!

Anonym sa...

Va smart ^^

Anonym sa...

Jag känner faktiskt en föredetta narkoman som efter att ha insett vilket kasst liv hon gav sin dotter, lät sterilisera sig för att hon aldrig mer skulle kunne göra om misstaget. Enligt henne borde alla som går på droger göra så, men få gör ju det. Sterilisering är ju så definitivt - det går inte att ångra. Många narkomaner tror ju att de kommer att skärpa sig när de väl får barn, men det gör de inte. Docjk tror jag inte att det man kan kontrollera huruvida knarkare har oskyddat sex eller inte.

Anonym sa...

Hur skulle detta fungera i verkligheten? Jag skulle gärna vilja se dig beskriva hur det ska ske. Tvångsterilisering av olämpliga föräldrar? Tvång att göra abort om man inte uppfyller vissa krav? Och vart ska gränsen gå?

Skulle dessa krav finnas så skulle väl fler och fler personer dölja sin graviditet, inte gå till barnmorskan utan föda barnen hemma i hemlighet. Barnen skulle aldrig finnas till i något register eller liknande, då folk som inte skulle ha tillåtelse att skaffa barn (men ändå vill ha ett) inte vågat anmäla sin graviditet till sjukvården och myndigheterna. Eller vad tror du?

Dessutom har vi Socialtjänstlagen där en paragraf säger att barn ska omhändertas om förldrar inte kan ta hand om dem. Ett barn får t ex aldrig växa upp med en förälder som missbrukar eller misshandlar dem.

Så jag föreslår att du skriver om de saker du kan, eller utvecklar ett vettigt resonemang nästa gång, då du har stor inverkan på andra människor med din blogg.

Anonym sa...

likaväl som trafikskola kunde det finnas en föräldraskola
visst finns det föräldrautb. på MVC. men de skulle vara mer grundliga

Anonym sa...

i grunden en bra tanke, i praktiken svårt och knappast genomförbart. tror dessvärre att det skulle möta allt för stora protester i samhället.

Anonym sa...

Det snackas ju om hundkörkort, så varför inte barnkörkort? )

Anonym sa...

Ja du... förstår vad du menar och vill ha sagt. Håller med om att vissa är mindre lämpade till att vara föräldrar men social tjänsten finns så tycker de ska få mer resurser...

Vissa saker kan man inte göra så mkt åt och försöker man kan det bli värre...

Olämpligheten till att bli förälder kan gå för långt. Du som gjort ganska avklädda men mkt vakra bilder kanske en dommarre skulle klassa som för erotiskt och bröstoperationen kanske han skulle ogilla för att han var konservativ...

Men jag tycker absolut att missbrukare och de som misshandlar sina barn ska bli ifråntagna barnen och erbjudas hjälp/vård så de kan ta hand om barnen igen om de nblir friska. Förståndshandikappade vem kan hindra de...händer det ska de ha hjälp... man kan inte tvångs sterilisera det fanns nog många som hade din tanke men det blev ju så fel då när de väl försökte...

Jätte bra ide men ska det gå igenom krävs en mirakulös lösning/system... jag kan inte tänka mig hur detta skulle gå till...

Lycka till och ha det så bra du är jättevacker och vi e lika gamla :P:P haha

Anonym sa...

Jag tycker du har lite rätt i det du skriver... för vissa skaffar barn på helt sjuka anledningar... vissa som inte har jobb lr nått skaffar barn för att då får dom en bostad och pengar (bidrag) riktigt tragiskt att använda sig av ett barn på de sättet.... så ja nått borde man kunna skaffa.... men det är lite svårt att komma på vad... för igentligen så ska de ju va ett fritt land man lever i och man gör som man vill.... även om man är fattig lr rik... men jag förstår verkligen att du blir arg på det. gonatt! /Tiilii

Anonym sa...

Din tanke är god..även om den inte är särskilt genomtänkt.
det är genomförandet,strategierna som blir svåra rent etiskt.
för Vem ska få rätten och ansvaret att bestämma vilka som får ha barn?
Vår värderingar är ju så relativa från person till person.

Anonym sa...

Ja, det är verkligen orealistiskt men jag förstår precis vad du menar. Det är hemskt att se så många barn få dåliga uppväxter, och se bara på hur många barn som är oönskade och blir föräldralösa.. Sjukt, och väldigt onödigt med tanke på att vi redan är överbefolkade. O se sen på dessa 15-åringar som skaffar barn men inte ens har en ekonomi som långa vägar skulle kunna räcka till (Gäller inte bara ungdomar dock.) HEMSKT! Hejdå /Nettan

Anonym sa...

Undra vad Jenny jobbar på för förskola, det är inte alls vanligt med barnmisshandel nuförtiden, och den sortens anmälan hamnar inte hos soc. Shiiiit.

Anonym sa...

Jag håller med dig Natacha!!! Jag har också tänkt på detta jätte mycket! Och sen något som gör mig sååå arg är när gravida kvinnor står & röker.. och ännu värre är dom som MÅSTE ta ett glas vin då & då.. är dom inte räddare om sin lilla baby????? Jag älskar din blogg! Ha de toppen! ;) Pözz Sandra

Anonym sa...

Kan du säga mig då, vem ska bestämma vem som ska få skaffa barn och vem som inte duger?

Anonym sa...

Jag håller med det !

Anonym sa...

Näe. detta var det hemskaste jag läst!!! Fyfan

Anonym sa...

verkligen nödvändigt. Jag har en kompis som har ett barn på lite över ett halv år och både hon och pappa röker på typ jämt i ugen närvaro också! Vilket jag tycker förjävligt. Och jag har sagt till dem flera gånger men men de lyssnar inte. De borde inte ha fått skaffa barn fast de var en olyckshändelse.

Anonym sa...

sreiöst, du får säkert mer än 500 kommentarer med du tar bara dem "bästa" kommentarerna där dem håller med dig, positiva.

TA OCKSÅ DEM NEGATIVA!! JOER!

Anonym sa...

då hade inte jag funnits...

Anonym sa...

Ska en polis sitta vid sängkanten och vakta? Och sedan trä på en kondom på killen? Det går liksom inte att förbjuda någon att skaffa barn. Beslut tas efter födseln

Anonym sa...

Det är en mänsklig rättighet att få skaffa barn. Man lever bara en gång, varför skulle någon annan få bestämma att jag inte får skaffa barn?

Därför finns ju socialen! Visst är det inte i förebyggande syfte, men ifall någon anses vara en opassande förälder pga. alkoholism, drogberoende eller liknande så får barnet en ny familj.

Korkad idé. :p

Anonym sa...

Hur skulle det gå till ifall någon blev gravid, ska den då tvingas göra abort och riskera att bli steril för resten av sitt liv?

Anonym sa...

Jag håller med!! jag har också gått i samma tankar. att skaffa barn är ju inte något man borde få göra i handvändning. man åtar sig ju någon annans liv, resten av sitt egna liv.

Anonym sa...

håller med dig

Anonym sa...

Det gäller husdjur också. Undrar om du skulle få tillstånd?

Anonym sa...

Barn säger roliga saker ibland. Men du är 22.

C-line sa...

Tack, äntligen någon som reagerat hur fritt det är att skaffa barn. Dessutom tycker jag att man skulle ha en ekonomi som håller innan man skaffar barn. Bra skrivet! :)

Anonym sa...

Jag tycker om din idé. Jag känner allt för många idioter som har skaffat barn... Och det är då just barnan som blir drabbade.

Anonym sa...

Du har så rätt <3 Tycker det ska vara körkort på att skaffa hundar också!

Anonym sa...

Herregud!!Alla ni som säger att natacha skall tänka sig för innan hon yttrar sig. Det är en jätte bra idé hon kommer med. Den kommer inte att kunna genomföras för att det kommer bli många aborter men vadå. Men hon tänker för barnens skull. och ni som skriver att hon typ är dum i huvet för att hon säger och tänker så, då kan man ju undra vad ni är för personer om ni inte tänker för barnets skull. Det finns så jäkla mycket barn som har det svårt för att deras förälder är alkolist. Alla förälder är inte dumma för att dom är alkolister. Det menar jag inte. men om man kom hem till dom och såg att inte ens föräldren kunde t hand om sig tycker jag att dom absolut inte skall ha barn, Men isådana fall adoptera bort. Så det var en FIN tanke. och ni som är så jäkla snabba med att svara att hon inte är en bra förebild och att alkolister visst skall få barn. Det var inte DET allt handlade om så det är NI som skall tänka er för innan NI slriver och hackar ner på någon. Skäms på er.

Anonym sa...

Har tänkt precis samma tanke jag! Detsamma när det gäller att skaffa djur...

Anonym sa...

Det finns många "dåliga" föräldrar, men det går knappast att införa något slags lämplighetsintyg. Att kontrollera vilka som är narkomaner eller alkoholister kan måhända vara relativt enkelt ordnat, men vad händer med de som har samma tendenser men som inte rör sig i nerknarkade kvartar utan i finsalongerna, för de finns ju också även om de inte syns på samma sätt.

Dessutom finns det en drös tjejer som är dåliga förebilder genom att trycka in silikon i tuttarna, läpparna osv. Ska de förbjudas att skaffa barn? Och vad ska man göra med unga mammor som skaffar barn trots att de inte är mogna för ansvaret? Införa åldersgräns för att skaffa barn? Knappast.

Ett naivt och ogenomförbart förslag, helt enkelt.

Anonym sa...

Dessutom kan du väl knappast jämföra teoriplugg med barnproducerande..

Anonym sa...

jag har själv tänkt på samma sak som du, ett antal gånger. Jag tycker också att man borde sätta ett visst krav för tänk så många barn som drabbas just på grund av att deras föräldrar inte är lämpliga nog.

Det borde däremot inte vara för stränga regler, absolut inte.

xoxo

Anonym sa...

Så sjukt bra ide.
Föräldrar som inte kan ta hand om barn borde inte skaffa det!
Du tänker hur bra som helst!
En riktigt
LYSANDE ide!

Anonym sa...

håller med men väldigt svårt att genomföra :/

Anonym sa...

Haha, man pluggade ju SUPERLITE för att få körkort, gick dit en sväng efter skolan några ggr, skrev teoriprovet, körde upp sedan var det klart. What's the deal?

Anonym sa...

jag tyker det var en skit bra ide!
Vad sägs som att, om man nu blir gravid och vill behålla barnet måste man genomföra ett teoriprov. EX. grunderna för att bli en bra förälder. Där kan även arbetsförmedlingen och liknade gå in först och främst för att se till att den blivande föräldern har allt hon behöver innan förlossning. Se till att även om mamman är i skolan skaffa ett deltidsjobb åt henne?!?

Anonym sa...

fattar vad du menar och det är en SKITBRA idé.
Jag tycker allt du säger är rätt för om man har en förälder som är alkoholist lr liknande så kanske man tvingas spendera massa pengar på att gå terapi när man är äldre och gå till skolans kurator när man är liten, att bara göra det är inte kul särskilt inte när man är liten, då ha hela ens barndom förstörts :(

håller med till 100% =D

Anonym sa...

Gillade tänken först men när jag tänkte efter så blev den idiotisk!
Jamen då kan vi ju se det så här du kommer aldrig att få skaffa barn för om man tänker på alla utvik m.m du har gjort så är väll inte du en bra förälder eller ?!
Visst du skulle säker bli en bra förälder men jag tror jag skulle välja en sjuksköterska hellre än en "porrbrud" liksom....Och som andra har kommenterat, Vem ska bestämma vad en bra förälder är?
Jag förstår vad du menar men tänk 1 gång till det kommer inte funka^^

Anonym sa...

Men unga föräldrar då mellan 15-20 år, även fast dom är mogna och kan ta hand om ett barn lär dom inte få nått "tillstånd" pga. ålder tror jag ialf.... //Anna

Anonym sa...

men åh alla som inte tycker det är rätt överdriver ju? man behöver ingen polis och sånt skit men man kan ju tänka till lite när man skaffar barn?

Anonym sa...

Det borde också finnas en ålders gräns. nu förtiden så skaffar många ungdomar barn hur som helst.

Anonym sa...

Jag håller med dig! Ett oskyldigt barn måste ju vara lika viktigt, om inte viktigare, än vilken alkoholhalt man har i blodet när man kör bil?
En människa kan bli förstörd för livet pga hur de blir behandlade av sina föräldrar och de kan få fel syn på hur man ska behandla andra och sina egna barn i framtiden.

Anonym sa...

Håller med anonym som skrev att det är ett naivt och ogenomförbart förslag.

Anonym sa...

En bra tanke. Det finns många föräldrar som är olämpliga och dåliga förbilder. Som du skrev: om man har missbrukproblem tex spel, alkohol, narkotika, då är man inte en bra förälder. Barnen kommer aldrig i första hand. Alla missbrukare blir egoister. Många skaffar barn för tidigt, när dom själva är barn. Många är för omogna att bli förälder. Men det skulle aldrig gå att införa lagar eller något system, som skulle kunna fungera i praktiken.

Anonym sa...

En underbar ide. Inte vem som helst som borde kunna skaffa kids... Och dubbelmoralen ligger i att mitt i allting så debatterar man homosexuellas rätt? Indirekt blir ju signalerna att det är OK att vara knarkare, slå barnen och bete dig hur du vill bara du är hetero. Men ve och fasa om du ger barnet kärlek, trygghet och annat och är homosexuell.... Uscha. Bra inlägg iaf och jag håller med dig. // P

Anonym sa...

Jag håller absolut med dig! Vissa har absolut inte kapacitet att skaffa barn! YOU ROCK !!

Anonym sa...

smart ide,hottie

Anonym sa...

Hej, arbetar med barn och ngt som OCKSÅ påverkar barn är föräldrars inställning till manligt/kvinnligt och utseende. Har mött flera barn till mammor som är anorektiskt smala med stora silikonbröst och deras 2-3 åringar är inte som andra barn: de vill äta som mamma = ingenting. Kanske borde alltså inte du få skaffa barn om man ska hårddra - för du är säkert skadlig för barn. Du har hela tiden handlat om manlig sexualitet och levt (lever) upp till den och vad de vill ha. Sådant ska barn inte behöva se och uppleva.

Anonym sa...

Nix, jag tycker inte alls att det är en sjuk idé. Något kontrollerande förvisso men ändå, det är för lätt för folk att skaffa barn. Min mamma misshandlade mig i 9 år och det är ju ett bevis på att hon inte skulle ha fått skaffa barn. Att få höra att hon önskade att hon aborterat mig, att jag var oduglih, osv, det var och är ibland fortfarande döden för min självkänsla.